Jedni z wielu
Kampania społeczna realizowana dla Fundacji Integracji Społecznej Prom
Problem
Mniejszość romska w Polsce słabo się integruje i poddawana jest wykluczeniu społecznemu (uprzedzenia, stereotypy, negatywny wizerunek).
Cel
Naszym zadaniem była zmiana postaw społecznych i poprawa wizerunku Romów. Chcieliśmy też inspirować mniejszość romską pozytywnymi przykładami.
Rozwiązanie
Szeroka kampania społeczna na obszarze Dolnego Śląska (2012-2013), a następnie Małopolski, Śląska i Opolszczyzny (2014-2015).
Akcja „Jedni z wielu” przełamuje stereotypowe myślenie i korzystnie wpływa na wizerunek współczesnej społeczności romskiej.
Co osiągnęliśmy?
Świadomość spontaniczna kampanii
we Wrocławiu
poza Wrocławiem
Świadomość wspomagana kampanii
we Wrocławiu
poza Wrocławiem
Zapamiętywalność kampanii
cały Dolny Śląsk
(powyżej 15 roku życia)
Poprawa stosunku do mniejszości romskiej
we Wrocławiu
poza Wrocławiem
Zwiększenie wiedzy o mniejszości romskiej
we Wrocławiu
poza Wrocławiem
Zasięg kampanii
Świetne efekty, jakie kampania uzyskała na Dolnym Śląsku, zaowocowały rozszerzeniem jej zasięgu o kolejne województwa: małopolskie, śląskie i opolskie. Tam również odnieśliśmy sukces. 22,4 % mieszkańców tych województw zmieniło postawę wobec Romów, a wizerunek mniejszości romskiej na tym obszarze poprawił się aż o 29%.
Jak tego dokonaliśmy?
2 393 733
wyświetleń reklamy w internecie
0,95
odsłony na osobę w wieku pow. 15 lat
154 047
odsłon strony internetowej www.jednizwielu.pl
1000
emisji 7 spotów radiowych
1498
fanów na Facebooku w ciągu kilku pierwszych miesięcy kampanii
926
billboardów
337 459
insertów w „Gazecie Wyborczej” (6 emisji w 6 tygodni)
3130
egzemplarzy albumu z portretami Romów w obiektywie Chada Evansa Wyatta
11 700
odwiedzających 6 wystaw fotograficznych w 6 różnych miastach
Koncepcja kreatywna i realizacje
Zastosowaliśmy testimonial – przedstawiliśmy autentyczne postaci Romów, którzy osiągnęli wysoki status i zaufanie społeczne. Dzięki tej formule uzyskaliśmy wiarygodność i zaufanie.
Zaakcentowaliśmy też, że bohaterowie kampanii to nie odosobnione przypadki, ale cała zasymilowana i godna szacunku społeczność, której są przedstawicielami. Realizacją tej idei jest hasło: „Jedni z wielu”.
Pokazaliśmy bohaterów kampanii na tle grupy Romów, symbolizujących szerszą, zasymilowaną i godną szacunku społeczność romską.
Główną osią koncepcji jest zderzenie faktów:
1. Bohater Kampanii jest osobą godną szacunku.
2. Bohater Kampanii jest Romem.
Wniosek:
Rom jest osobą godną szacunku, jak każdy inny Polak.
ukrycie → ujawnienie
anonimowość → podmiotowość
wykluczenie → integracja
negatywne → pozytywne
Key message: istnieją Romowie, którzy się asymilują, piastują ważne stanowiska i funkcje społeczne, a przy tym są obdarzani szacunkiem.
Wniosek 1:
Romowie to grupa, która się asymiluje, której członkowie są godni szacunku tak samo jak Polacy.
Wniosek 2:
Nie należy oceniać mniejszości romskiej kierując się stereotypami i uprzedzeniami.
Storytelling: przedstawiliśmy bohaterów kampanii na poszarzałym, wyblakłym tle. To metafora uprzedzeń, z jakimi spotyka się mniejszość romska. W centralnej części projektów graficznych wydobyliśmy bohaterów kampanii – tak jakby wyszli z dotychczasowego, społecznego ukrycia. Pokazaliśmy w ten sposób symboliczną drogę od ukrycia do ujawnienia. Od anonimowości do podmiotowości. Od negatywnego postrzegania Romów w społeczeństwie do pozytywnego.
Kolorystyka: oparta na czerni i odcieniach szarości. Kolor żółty symbolizuje uprzedzenia i odrzucenie. Żółć była stosowana w dziejach do znakowania społecznych, etnicznych i religijnych grup poddawanych wykluczeniu.
W ramach realizacji kampanii wykonaliśmy:
- koncepcję kreatywną
- identyfikację wizualną
- projekt i wdrożenie strony internetowej www.jednizwielu.pl
- projekty billboardów (outdoor)
- projekty banerów internetowych
- projekty plakatów promocyjnych
- projekty reklam prasowych
- projekty teczek, notesów, kartek pocztowych, gadżetów, roll-upów, ulotek, kalendarza
- projekt i skład: albumu fotograficznego „Romarising” i „Katalogu Wystaw”
- projekty i skład insertów do „Gazety Wyborczej”
- scenariusz i produkcję spotów radiowych
Posłuchaj o kampanii
Jan
Głosu użyczyła ambasadorka kampanii, aktorka – Jowita Budnik
Małgorzata
Głosu użyczył ambasador kampanii, aktor – Antoni Pawlicki
Krzysztof
Głosu użyczyła ambasadorka kampanii, aktorka – Jowita Budnik
Ewa
Głosu użyczył ambasador kampanii, aktor – Antoni Pawlicki
Robert
Głosu użyczyła ambasadorka kampanii, aktorka – Jowita Budnik
Kampania społeczna „Jedni z wielu” odniosła sukces, który przerósł zaplanowane efekty. Jesteśmy przekonani, że przygotowana przez firmę Harry Slogan koncepcja kreatywna kampanii przyczyniła się do tego sukcesu w znacznej mierze.
Różnorodność wykorzystanych sposobów dotarcia do odbiorców budzi naprawdę duże uznanie. (…) „Jedni z wielu” to moim zdaniem jedna z najlepiej prowadzonych kampanii społecznych w Polsce. Warto zwrócić uwagę na świetny wiodący pomysł kampanii, przełamujący najbardziej zakorzeniony stereotyp na temat Romów.
Wspaniała kampania (…). Rozmawiam z ludźmi o tym bilbordzie i o tej sprawie! Wielki nas czeka jeszcze wysiłek! Właśnie temu, a nie lekcjom religii powinny być poświęcone zajęcia w szkole!